Päivitetty 29.6.2023

  • Päivitys 29.6.2023: Kohtaan 1.2 muutettu 14 h määräaika, maksimiaika ja aikasakkojen suuruus. Kohtaan 2.1 vaihdettu järven tilalle Äkäsjoki. Poistettu kohdasta 2.3 maininta rastiväleistä, jotka pitää kulkea kokonaan vesireittejä pitkin. Lisätty kohtaan 2.5 että kansallispuiston alueella saa liikkua vain merkittyjä reittejä.

1. KIlpailumuoto

1.1 Kilpailun tavoite

Tavoitteena on suunnistaa kilpailurata mahdollisimman nopeasti kokonaan läpi tai mahdollisimman pitkälle niin, että ehtii maaliin määräajassa.

1.2 KILPAILUN KESTO

Kilpailun tarkoituksena on saapua maaliin määräajassa (25 tuntia, 14 tuntia tai 6 tuntia).

Jos joukkue saapuu maaliin määräajan jälkeen, vähennetään sen numerojärjestyksessä kiertämien rastien määrästä yksi jokaista alkavaa 30 minuuttia kohden.

Joukkue ei saa ollenkaan tulosta, jos se tulee maaliin sulkemisajan (6.7. klo 21.00) jälkeen.

1.3 TULOKSET

Jos useampi joukkue kiertää määräaikaan mennessä kaikki rastit numerojärjestyksessä, sijoituksen ratkaisee loppuaika.

Jos useampi joukkue ei kierrä koko rataa, mutta löytää määräaikaan mennessä yhtä monta numerojärjestyksessä kierrettyä rastia, voittaa se, joka on kerännyt enemmän bonus-rasteja (katso 2.2).

Jos useampi joukkue löytää määräaikaan mennessä yhtä monta numerojärjestyksessä kierrettyä rastia ja bonus-rasteia, sijoituksen ratkaisee loppuaika.

Joukkueen rastimäärään ja loppuaikaan voivat vaikuttaa myöhästymisestä tai sääntöjen rikkomisesta saadut sakot. (Katso 8.1)

2. Rata

2.1 Lähtö- ja maaliviitoitus

Lähdöstä johtaa viitoitus Äkäsjoen rantaan. Viitoitusta on seurattava rantaan asti, sen jälkeen reitti on vapaa.

Viimeiseltä rastilta on viitoitus maaliiin. Viitoitusta on seurattava koko matka.

2.2 Rastit ja leimaaminen

Rastit on merkitty maastoon suunnistuskilpailuissa käytetyillä oranssivalkoisella rastilipulla.

Rastit on haettava ensisijaisesti numerojärjestyksessä. Kun keskeyttää rastien kiertäminen numerojärjestyksessä, voi matkalla maaliin hakea vielä sellaisia rasteja, joilla ei ole aiemmin käynyt. Nämä bonus-rastit voi hakea vapaassa järjestyksessä.

Rastilla käyminen todistetaan leimaamalla. Leimaus suoritetaan pihtileimasimella kilpailukorttiin, joka joukkueella on mukana.

Jos joukkue ei löydä leimasinta (tai rastilippuakaan), mutta uskoo olevansa oikeassa paikassa, voi se todistaa rastilla käymisen ottamalla vähintään kaksi valokuvaa kyseisestä paikasta ja joukkueen jäsenistä (poislukien kuvaaja).

Rastilla leimattaessa koko joukkueen pitää olla koossa, korkeintaan 5 metrin päässä rastista.

2.3 Reitit rastilta toiselle

Joukkue saa valita vapaasti reitin rastien välillä, toki ottamalla huomioon kohtien 2.1 ja 2.5 rajoitukset.

2.4 Miehitetyt rastit

Osa rasteista on miehitettyjä. Näillä rasteilla on noudatettava rastivalvojan kaikkia ohjeita. Ohje voi olla esimerkiksi rastilippuun kiinnitetty teksti, jossa kehotetaan herättämään lähistöllä nukkuva valvoja. Valvoja voi esimerkiksi tarkastaa kilpailijoiden varusteet.

2.5 Kielletyt alueet

Pallas–Yllästunturin kansallispuiston alueella saa liikkua vain merkattuja reittejä. Alue ja sallitut reitit on merkitty karttaan.

Piha-alueilla ei saa liikkua, vaikka niitä ei olisi merkitty karttaan. Kierrä pihat aina selvästi metsän puolelta.

Karttaan on merkitty myös joitakin muita alueita ja teitä, joilla ei saa liikkua.

Autiotuvissa ei saa yöpyä (sisällä), sillä niitä ei ole tarkoitettu kaupallisten tapahtumien käyttöön. Hätätilanteessa yöpyminen tuvan sisällä on sallittua.

3. Joukkue

3.1 Joukkueen koostumus

Joukkueessa on 2–5 jäsentä. Aika otetaan viimeisen joukkueen jäsenen ylitettyä maalilinjan.

Jos joukkueen yksi jäsen joutuu keskeyttämään, voi joukkue jatkaa kilpailua, vain jos

  • keskeyttäneen jäsenen turvallinen paluu saadaan varmistettua,

  • joukkueessa on edelleen vähintään kaksi jäsentä mukana JA

  • kilpailunjohtaja antaa joukkueelle luvan jatkaa matkaa.

3.2 Joukkueen eteneminen

Joukkueen on edettävä koko matka yhdessä niin, että kaikki jäsenet ovat koko ajan näkö- ja huutoetäisyydellä.

Rastilla leimatessa koko joukkueen pitää olla yhdessä (korkeintaan 5 metrin päässä rastista).

4. Varusteet

Joukkueen on tuotava maaliin kaikki varusteet, joita sillä on mukana maastoon lähtiessään.

4.1 Pakolliset varusteet

Pakolliset varusteet on listattu erillisellä sivulla.

Osa pakollisista varusteista (kuten pilli) pitää olla mukana koko ajan, osan (kuten packraft) voi jättää väliaikaisesti maastoon.

4.2 Kielletyt varusteet

Kielletyt varusteet on listattu erillisellä sivulla.

5. Apu ja huolto

5.1 joukkueen oma Huolto

Joukkue vastaa omasta ruoka- ja juomahuollostaan kilpailun aikana. Maastossa ei ole järjestäjien toimesta minkäänlaista huoltoa.

Joukkue ei saa hyödyntää ulkopuolista huoltoa tai muuta apua kilpailun aikana lukuun ottamatta alueella sijaitsevia kauppoja ja ravintoloita.

Maaston ei saa viedä mitään ennen kilpailun alkamista.

5.2 Muut joukkueet

Joukkue voi halutessaan auttaa muita joukkueita, mutta tätä apua on tarjottava tasavertaisesti kaikille niille joukkueille, joille se siinä tilanteessa on mahdollista.

6. Hätätilanteet ja viestintä

6.1 Hätätilanteet

Hätätilanteissa jokaisen on autettava loukkaantunutta tai sairastunutta, vaikka tämä olisi toisessa joukkueessa.

Auttamiseen kulunut aika hyvitetään tuloksissa mahdollisuuksien mukaan. Auttamatta jättämisestä rangaistaan.

Järjestäjillä kuten rastivalvojilla on oikeus edellyttää joukkuetta joko lepäämään paikalla määräaika tai vetäytymään kilpailusta kokonaan, jos on ilmeistä että tämä on tarpeen turvallisuussyistä.

7. Ympäristö

7.1 jälkien jättämInen

Kilpailijoiden tulee liikkua maastossa luontoa kunnioittaen ja jättäen mahdollisimman vähän jälkiä.

Kaikki roskat ja maatumattomat jätteet on kuljetettava maaliin tai jätettävä käytössä olevaan roskikseen.

7.2 Tulenteko

Avotulen (nuotio, risukeitin) teko on kielletty.

8. Rikkomukset

8.1 Rikkomukset

Sääntöjen rikkomisesta seuraa kilpailunjohtajan määrittelemä rangaistus, joka voi olla huomautus, aikasakko tai joukkueen hylkääminen.

Rangaistus määritellään tyypillisesti niin, että ensin arvioidaan, kuinka paljon hyötyä joukkue on rikkomuksesta parhaimmillaan voinut saada ja tämä aikamäärä kerrotaan kolmella ja lisätään joukkueen loppuaikaan.

8.2 Vastalauseet

Joukkue voi jättää vastalauseen, jos se kokee saaneensa aiheettoman tai kohtuuttoman suuren rangaistuksen. Vastalause tulee jättää kirjallisesti kilpailunjohtajalle viimeistään tunti kilpailun päättymisen jälkeen.

Kilpailunjohtaja kuulee vastalauseen antajaa ja muita tarvittavia tahoja ennen ratkaisun tekemistä. Kilpailunjohtajan ratkaisu on lopullinen.