Päivitetty 19.5.2021 19:20

1. KIlpailumuoto

1.1 Kilpailun tavoite

Tavoitteena on suunnistaa kilpailurata mahdollisimman nopeasti kokonaan läpi tai mahdollisimman pitkälle niin, että ehtii maaliin määräajassa.

1.2 Kilpailun kesto

Kilpailussa on vain yksi rata, mutta kaksi sarjaa: Kairacross 3-day ja Kairacross 5-day. Ensin mainitun määräaika on 3 vuorokautta (72 tuntia) ja jälkimmäisen 5 vuorokautta (120 tuntia).

Joukkueen ei tarvitse ilmoittaa etukäteen, kumpaan sarjaan se osallistuu.

  • Jos joukkue tulee maaliin alle 72 tunnissa, osallistuu se automaattisesti 3 vuorokauden sarjaan.

  • Jos joukkueen aika on 72 tuntia tai yli, osallistuu se automaattisesti 5 vuorokauden sarjaan.

  • Jos joukkueen aika on 120 tuntia tai yli mutta alle 121 tuntia, vähennetään joukkueen löytämien rastien määrästä yksi.

  • Jos joukkueen aika on 121 tuntia tai yli, ei se saa virallista lopputulosta.

1.4 Tulokset

Kummassakin sarjassa joukkue, joka löytää eniten rasteja määräajassa, voittaa.

Jos useampi joukkue löytää määräajassa yhtä monta rastia, voittaa se, joka on tullut maaliin aiemmin.

Joukkueen rastimäärään ja loppuaikaan voivat vaikuttaa myöhästymisestä (vain 5 vuorokauden kilpailussa) tai sääntöjen rikkomisesta saadut sakot. (Katso 8.1)

2. Rata

2.1 Rastit ja leimaaminen

Rastit on merkitty maastoon suunnistuskilpailuissa käytetyillä oranssivalkoisella rastilipulla. Poikkeus: joillakin rasteilla ei ole rastilippua vaan jokin muu selvästi erottuva kohde. Kohde on kuvattu rastinmääritteissä.

Rastit on haettava numerojärjestyksessä.

Rastilla käyminen todistetaan leimaamalla. Leimaus suoritetaan pihtileimasimella kilpailukorttiin, joka joukkueella on mukana. Poikkeus: joillakin rasteilla leimaus suoritetaan rastinmääritteissä erikseen ohjeistetulla tavalla.

Jos joukkue ei löydä leimasinta (tai rastilippuakaan), mutta uskoo olevansa oikeassa paikassa, voi se todistaa rastilla käymisen ottamalla vähintään kaksi valokuvaa kyseisestä paikasta ja joukkueen jäsenistä (poislukien kuvaaja).

Rastilla leimattaessa koko joukkueen pitää olla koossa, korkeintaan 5 metrin päässä rastista.

2.2. Miehitetyt rastit

Osa rasteista on miehitettyjä. Näillä rasteilla on noudatettava rastivalvojan kaikkia ohjeita. Ohje voi olla esimerkiksi rastilippuun kiinnitetty teksti, jossa kehotetaan herättämään lähistöllä nukkuva valvoja. Valvoja voi esimerkiksi tarkastaa kilpailijoiden varusteet.

2.3 Vedenjakajan ylittäminen

Karttaan merkityt vedenjakajat saa ylittää vain merkityistä paikoista. Ylityspaikoissa on desinfiointipiste, jossa joukkueen pitää desinfioida kaikki kulkuvälineensä huolellisesti.

Poikkeus: vedenjakajan voi ylittää muualtakin kuin merkityistä paikoista, jos ei laske kulkuvälinettä veteen toisen vesistön alueella.

2.4 Kielletyt alueet

Piha-alueilla ei saa liikkua. Karttaan on myös merkitty joitakin muita alueita, joilla ei saa liikkua.

Autiotuvissa ei saa yöpyä (sisällä), sillä niitä ei ole tarkoitettu kaupallisten tapahtumien käyttöön. Hätätilanteessa yöpyminen tuvan sisällä on sallittua.

3. Joukkue

3.1 Joukkueen koostumus

Joukkueessa on 2–5 jäsentä. Aika otetaan viimeisen joukkueen jäsenen ylitettyä maalilinjan.

Jos joukkueen yksi jäsen joutuu keskeyttämään, voi joukkue jatkaa kilpailua, vain jos

  • keskeyttäneen jäsenen turvallinen paluu saadaan varmistettua,

  • joukkueessa on edelleen vähintään kaksi jäsentä mukana JA

  • kilpailunjohtaja antaa joukkueelle luvan jatkaa matkaa.

3.2 Joukkueen eteneminen

Joukkueen on edettävä koko matka yhdessä niin, että kaikki jäsenet ovat koko ajan näkö- ja huutoetäisyydellä.

4. Varusteet

Joukkueen on tuotava maaliin kaikki varusteet, joita sillä on mukana maastoon lähtiessään.

4.1 Pakolliset varusteet

Pakolliset varusteet on listattu erillisellä sivulla.

Osa pakollisista varusteista (kuten pilli) pitää olla mukana koko ajan, osan (kuten kulkuväline) voi jättää väliaikaisesti maastoon.

4.2 Kielletyt varusteet

Kielletyt varusteet on listattu erillisellä sivulla.

5. Apu ja huolto

5.1 ULKOPUOLINEN Huolto

Joukkue ei saa hyödyntää ulkopuolista huoltoa tai muuta apua kilpailun aikana lukuun ottamatta alueella sijaitsevia kauppoja ja ravintoloita.

Maaston ei saa viedä mitään ennen kilpailun alkamista.

5.2 Muut joukkueet

Joukkue voi halutessaan auttaa muita joukkueita, mutta tätä apua on tarjottava tasavertaisesti kaikille niille joukkueille, joille se siinä tilanteessa on mahdollista.

6. Hätätilanteet ja viestintä

6.1 Hätätilanteet

Hätätilanteissa jokaisen on autettava loukkaantunutta tai sairastunutta, vaikka tämä olisi toisessa joukkueessa.

Auttamiseen kulunut aika hyvitetään tuloksissa mahdollisuuksien mukaan. Auttamatta jättämisestä rangaistaan.

Järjestäjillä kuten rastivalvojilla on oikeus edellyttää joukkuetta joko lepäämään paikalla määräaika tai vetäytymään kilpailusta kokonaan, jos on ilmeistä että tämä on tarpeen turvallisuussyistä.

6.2 Viestintä

Joukkueet saavat käyttää matkapuhelinta vain, jos on tarpeen

  • pyytää apua tai loukkaantuneen evakuointia

  • ilmoittaa maastossa havaitusta kilpailijoita uhkaavasta vaarasta

  • ilmoittaa joukkueen tekemästä ratkaisusta, joka voisi aiheuttaa järjestäjien ryhtymisen turhiin pelastustoimiin

7. Ympäristö

7.1 jälkien jättämnen

Kilpailijoiden tulee liikkua maastossa luontoa kunnioittaen ja jättäen mahdollisimman vähän jälkiä.

Kaikki roskat ja maatumattomat jätteet on kuljetettava maaliin tai jätettävä käytössä olevaan roskikseen.

7.2 Tulenteko

Jos metsäpalovaroitus on voimassa kilpailun alkaessa, ei kilpailun aikana saa tehdä minkäänlaista avotulta (nuotio, risukeitin), paitsi jos järjestäjät ilmoittavat tilanteen muuttuneen.

8. Rikkomukset

8.1 Rikkomukset

Sääntöjen rikkomisesta seuraa kilpailunjohtajan määrittelemä rangaistus, joka voi olla huomautus, aikasakko tai rastien vähentäminen tuloksista.

8.2 Vastalauseet

Joukkue voi jättää vastalauseen, jos se kokee saaneensa aiheettoman tai kohtuuttoman suuren rangaistuksen. Vastalause tulee jättää kirjallisesti kilpailunjohtajalle viimeistään tunti kilpailun päättymisen jälkeen.

Kilpailunjohtaja kuulee vastalauseen antajaa ja muita tarvittavia tahoja ennen ratkaisun tekemistä. Kilpailunjohtajan ratkaisu on lopullinen.