Päivitetty 23.6.2023

1. KIlpailumuoto

1.1 Kilpailun tavoite

Tavoitteena on suunnistaa kilpailurata mahdollisimman nopeasti kokonaan läpi tai mahdollisimman pitkälle niin, että ehtii maaliin määräajassa.

1.2 Kilpailun kesto

Kilpailun tarkoituksena on saapua maaliin 100 tunnin määräajassa (4 vrk 4 h).

  • Jos joukkueen aika on yli 100 tuntia mutta korkeintaan 100 tuntia 15 minuuttia, vähennetään joukkueen löytämien rastien määrästä yksi.

  • Jos joukkueen aika on yli 100 tuntia ja 15 minuuttia, ei se saa virallista lopputulosta.

1.4 Tulokset

Jos useampi joukkue kiertää määräaikaan mennessä kaikki rastit numerojärjestyksessä, sijoituksen ratkaisee loppuaika.

Jos useampi joukkue ei kierrä koko rataa, mutta löytää määräaikaan mennessä yhtä monta numerojärjestyksessä kierrettyä rastia, voittaa se, joka on kerännyt enemmän bonus-rasteja.

Jos useampi joukkue löytää määräaikaan mennessä yhtä monta numerojärjestyksessä kierrettyä rastia ja bonus-rastia, sijoituksen ratkaisee loppuaika.

Joukkueen rastimäärään ja loppuaikaan voivat vaikuttaa myöhästymisestä tai sääntöjen rikkomisesta saadut sakot. (Katso 8.1)

2. Rata

2.1 Rastit ja leimaaminen

Rastit on merkitty maastoon joko

  • noin 15×25 cm:n kokoisilla päreillä ja keltaisella kuitunauhalla tai

  • suunnistuskilpailuissa käytetyillä oranssivalkoisella rastilipulla (rastit 1–6 sekä viimeinen rasti)

  • molemmista rastityypeistä on malli kilpailukeskuksessa

Rastit on haettava ensisijaisesti numerojärjestyksessä. Kun keskeyttää rastien kiertäminen numerojärjestyksessä, voi matkalla maaliin hakea vielä sellaisia rasteja, joilla ei ole aiemmin käynyt. Nämä bonus-rastit voi hakea vapaassa järjestyksessä.

Ennen maaliintuloa jokaisen joukkueen on käytävä viimeisellä rastilla (noin 200 m maalista).

Rastilla käyminen todistetaan tekemällä merkintä kilpailukorttiin.

  • Rasteilla, joilla on päre, korttiin merkitään joukkueen omalla kynällä rastiin merkitty kaksikirjaiminen koodi

  • Rasteilla, joilla on suunnistusrastilippu, korttiin tehdään jälki rastilla olevalla pihtileimasimella.

Jos joukkue ei löydä leimasinta (tai pärettä/rastilippua), mutta uskoo olevansa oikeassa paikassa, voi se todistaa rastilla käymisen ottamalla vähintään kaksi valokuvaa kyseisestä paikasta ja joukkueen jäsenistä (poislukien kuvaaja).

Rastilla leimattaessa koko joukkueen pitää olla koossa, korkeintaan 5 metrin päässä rastista.

Vesikulkuväline on oltava mukana tietyillä rasteilla. Nämä rastit on ilmoitettu rastinmääritteissä sekä merkitty karttaan.

2.2. Miehitetyt rastit

Osa rasteista on miehitettyjä. Näillä rasteilla on noudatettava rastivalvojan kaikkia ohjeita. Ohje voi olla esimerkiksi rastilippuun kiinnitetty teksti, jossa kehotetaan herättämään lähistöllä nukkuva valvoja. Valvoja voi esimerkiksi tarkastaa kilpailijoiden varusteet.

2.3 Vedenjakajan ylittäminen

Kun joukkue ylittää karttaan merkityn vedenjakajan, pitää vene ja melat desinfioida ennen kuin vene lasketaan veteen seuraavalla valuma-alueella.

Desinfioinnin voi jättää suorittamatta vain, jos venettä ei lasketa ollenkaan vesille jollakin valuma-alueella.

Joukkueen kulkema reitti voidaan tarkastaa jälkikäteen.

Jos käy ilmi, ettei desinfiointia ole suoritettu, joukkue saa aikasakon.

2.4 Kielletyt alueet

Piha-alueilla ei saa liikkua. Karttaan on myös merkitty joitakin muita alueita, joilla ei saa liikkua.

Autiotuvissa ei saa yöpyä (sisällä), sillä niitä ei ole tarkoitettu kaupallisten tapahtumien käyttöön. Hätätilanteessa yöpyminen tuvan sisällä on sallittua.

3. Joukkue

3.1 Joukkueen koostumus

Joukkueessa on 2–5 jäsentä. Aika otetaan viimeisen joukkueen jäsenen ylitettyä maalilinjan.

Jos joukkueen yksi jäsen joutuu keskeyttämään, voi joukkue jatkaa kilpailua, vain jos

  • keskeyttäneen jäsenen turvallinen paluu saadaan varmistettua JA

  • joukkueessa on edelleen mukana vähintään kaksi jäsentä JA

  • kilpailunjohtaja antaa joukkueelle luvan jatkaa matkaa.

3.2 Joukkueen eteneminen

Joukkueen on edettävä koko matka yhdessä niin, että kaikki jäsenet ovat koko ajan näkö- ja huutoetäisyydellä.

4. Varusteet

Joukkueen on tuotava maaliin kaikki varusteet, joita sillä on mukana maastoon lähtiessään.

4.1 Pakolliset varusteet

Pakolliset varusteet on listattu erillisellä sivulla.

Osa pakollisista varusteista (kuten pilli) pitää olla mukana koko ajan, osan (kuten kulkuväline) voi jättää väliaikaisesti maastoon. Tarkemmat ohjeet tästä kerrotaan rastinmääritteissä.

4.2 Kielletyt varusteet

Kielletyt varusteet on listattu erillisellä sivulla.

5. Apu ja huolto

5.1 ULKOPUOLINEN Huolto

Joukkue ei saa hyödyntää ulkopuolista huoltoa tai muuta apua kilpailun aikana lukuun ottamatta alueella sijaitsevia kauppoja ja ravintoloita.

Maaston ei saa viedä mitään ennen kilpailun alkamista.

5.2 Muut joukkueet

Joukkue voi halutessaan auttaa muita joukkueita, mutta tätä apua on tarjottava tasavertaisesti kaikille niille joukkueille, joille se siinä tilanteessa on mahdollista.

6. Hätätilanteet ja viestintä

6.1 Hätätilanteet

Hätätilanteissa jokaisen on autettava loukkaantunutta tai sairastunutta, vaikka tämä olisi toisessa joukkueessa.

Auttamiseen kulunut aika hyvitetään tuloksissa mahdollisuuksien mukaan. Auttamatta jättämisestä rangaistaan.

Järjestäjillä kuten rastivalvojilla on oikeus edellyttää joukkuetta joko lepäämään paikalla määräaika tai vetäytymään kilpailusta kokonaan, jos on ilmeistä, että se on tarpeen turvallisuussyistä.

6.2 Viestintä

Joukkueet saavat käyttää matkapuhelinta vain, jos on tarpeen

  • pyytää apua tai loukkaantuneen evakuointia

  • ilmoittaa maastossa havaitusta kilpailijoita uhkaavasta vaarasta

  • ilmoittaa joukkueen tekemästä ratkaisusta, joka voisi aiheuttaa järjestäjien ryhtymisen turhiin pelastustoimiin

7. Ympäristö

7.1 jälkien jättämnen

Kilpailijoiden tulee liikkua maastossa luontoa kunnioittaen ja jättäen mahdollisimman vähän jälkiä.

Kaikki roskat ja maatumattomat jätteet on kuljetettava maaliin tai jätettävä käytössä olevaan roskikseen.

7.2 Tulenteko

Erämaa-alueella liikuttaessa tulenteko on sallittua turvallisuutta ja hyvää harkintakykyä noudattaen.

Jos metsäpalovaroitus on voimassa kilpailun alkaessa, ei kilpailun aikana saa tehdä minkäänlaista avotulta (nuotio, risukeitin), paitsi jos järjestäjät ilmoittavat tilanteen muuttuneen.

8. Rikkomukset

8.1 Rikkomukset

Sääntöjen rikkomisesta seuraa kilpailunjohtajan määrittelemä rangaistus, joka voi olla huomautus, aikasakko, rastien vähentäminen tuloksista tai hylkäys.

Jos joukkueen aika ylittää 100 tuntia 15 minuuttia aikasakkojen takia, saa se silti tuloksen (toisin kuin joukkue, joka maaliintuloaika on enemmän kuin 100 tuntia 15 minuuttia).

8.2 Vastalauseet

Joukkue voi jättää vastalauseen, jos se kokee saaneensa aiheettoman tai kohtuuttoman suuren rangaistuksen. Vastalause tulee jättää kirjallisesti kilpailunjohtajalle viimeistään tunti kilpailun päättymisen jälkeen.

Kilpailunjohtaja kuulee vastalauseen antajaa ja muita tarvittavia tahoja ennen ratkaisun tekemistä. Kilpailunjohtajan ratkaisu on lopullinen.