RastiVÄLI 21–22: iso virhe Brokebäkeille

TI 1.8.2023 klo 19:00

Rastin 21 jälkeen neljästä kärkijoukkueesta kaksi suuntasi itäiselle järvireitille ja kaksi suoremmalle kovan maan reitille.

Toisena rastilta lähtenyt Brokebäkit jatkoi poroaidan alitettuaan vielä reilut 3 km luoteeseen, vaikka olisi pitänyt kääntyä poroaitaa seuraillen pohjoiseen. Kolmantena 21:ltä lähtenyt Sky Pole Walkers teki näin, ja ohitti siksi noin puoli tuntia edellään kulkeneet Brokebäkit.

Päivitys: Kisan jälkeen saimme kuulla, että karttaan merkittyä poro­aitaa ei ollut maastossa!

Tämä tekee Brokebäkien virheestä huomattavasti ymmärrettävämmän, ja jos mahdollista, vieläkin harmit­tavamman.

Sky Pole Walkerskaan ei siis seuran­nut poroaitaa, kuten live-tilanteessa luulimme. Se kuitenkin kääntyi poh­joiseen siinä kohdassa, jossa poro­aidan olisi pitänyt olla.

Kisan kärjessä vakuuttavasti etenevä VHS otti itäisen reitin ja tarkoitus oli meloa Mihkali­järven pohjois­päähän asti, mutta kova sade ja vasta­tuuli kylmettivät miehet niin, että heidän oli siirryttävä Teppanan Kotajärven kohdalla tielle kävele­mään.

Lämmittelytarve ajoi joukkueen tietä pitkin pohjoiseen ilmeisesti hieman pidemmälle kuin mihin melontareitti olisi vienyt.

Neljäntenä rastilta 21 lähtenyt Team Melomo aikoi myös tehdä pitkän melonnan, mutta huomasi jo Kuosnajärven eteläpäässä, että kovassa vastatuulessa oli fiksumpaa kävellä – varsinkin kun se oli mahdollista tehdä tiellä.

Välijärven kohdalla Melomon miehet olivat ilmeisesti lämmenneet sen verran, että päättivät jatkaa vesillä. Joukkue sai kuitenkin tarpeekseen melonnasta jo reilun kilometrin jälkeen ja siirtyi takaisin tielle.

Melomo yritti hetken meloa, mutta vastatuuli pakoitti takaisin rantaan.

Edellä mainittujen seikkojen seurauksena tilanne neljän kärjessä on entistäkin kiinnostavampi.

Kärjessä etenee edelleen VHS, mutta Sky Pole Walkers on alle tunnin päässä. Kolmanneksi on noussut Team Melomo noin 1,5 tuntia Sky Polea jäljessä, ja Brokebäkit ovat nyt noin tunnin Melomoa jäljessä.

Tunnin ero voi tuntua suurelta, mutta kun takana on noin 180 km ja edessä vielä 120, niin tilanne voi heilahtaa mitenpäin tahansa – ja vaikka useamman kerran.

Seuraava raportti: Lisää dramatiikkaa rastilla 24 »